fredag 27 februari 2009

utmaning 58 födelsedagen 27 februari

DEN STORA DAGEN


Vi sätter oss alla tre i bilen. Gul,magnifik och en stor drickare. Det är första gången jag åker i ett vrålåk. Men så är det också min födelsedag.

Det äldre paret sitter framtill. Baksätet är mitt. Mannen kör sin gamla taxi bil med van hand.

- Vet du säger Joel med en lätt brytning jag hade ofta med mig Anna på mina körningar.
- Om jag blev stoppad och inte gillade kunden så sa jag alltid att bilen redan var upptagen. Anna var min passagerare.
Hans fru skrattar godmodigt vid minnet. Det var många år sedan taxibilen hade varit i sving på gatorna i Washington.

Jag är 20 år på dagen och ser min farbror och faster för första gången i mitt liv. På min farfars bouppteckning hade jag hittat ett gammalt julkort med texten " God Jul och Gott Nytt År Johan "önskar Anna och Joel. Tonårsflickans fantasi hade genast börjat arbeta för högtryck och sju år senare var mysteriet löst och vi möttes.

Nu var vi på väg för att fira min stora dag. Vrålåket placerades på en enorm parkeringsplats och vi gick in i något som jag aldrig hade sett förut. En hel stad med affärer och gator.Vi skall komma ihåg att det nästan är ett halvt sekel sedan.
Jag och mina släktingar gick in och ut ur en mängd butiker. Det var en märklig känsla att gå där precis som det var en stad bakom glasmurar. Fötterna blev trötta.
Belöningen kom med kaffe och muffins på ett av de många cafeerna. Där satt jag och bara beundrade mina födelsedagspresenter från Joel och Anna. En blå bommullströja och en stor röd tygväska. Det är de finaste födelsedagspresenter jag någonsin har fått .
Hitta mina gömda släktingar och se dem för allra första och enda gången var en stark upplevelse som värmer långt in i hjärtat än idag. Om jag skall vara riktigt ärlig får de alltid en liten tanke av mig på mina födelsedagar

4 kommentarer:

  1. Så spännande, var det sant? Härlig läsning.

    SvaraRadera
  2. oj,vad denna berättelse väckte min nyfikenhet! Sant eller inte så vill jag veta allt om varför de varit gömda!

    SvaraRadera
  3. Låter speciellt och minnesvärt!Känner den trevliga atmosfären. Var det enda gången ni sågs? Vad hände?

    SvaraRadera
  4. Så rörande och vad härligt att ha med sig på alla födelsedagar. Ibland räcker det med minnet för att känna djupt och innerligt! Ingenting mer behöver förtäljas! Cissi

    SvaraRadera