fredag 6 februari 2009

SKRIVPUFF 37 NÅGON KÂNNER SIG EFTERLÄNGTAD



När jag är ute och går mina morgonrundor brukar terassdörren vara halvöppen. Men oftast är frukosten redan framdukad . Det är precis som om hon har suttit och väntat på ankomsten.

Drycken är upphälld i min illgröna mugg. Vad som serveras till är lite skiftande beroende på hennes humör,vädret och ekonomin.

Men även de dagar jag anar att det inte finns så många euros i börsen finns det alltid en bit baguette.

Jag har nämligen ett trick eller ett tillväga gångssätt som hon absolut inte kan motstå.Jag går sakta och lugnt fram till bordet där hon sitter och intar sin frukost. Sätter mig stilla vid sidan om henne eller rättare sagt mitt emot . Jag måste vara helt tyst nu. Nästa fas skall inledas.
Mina bruna ögon skall i drift.
Jag vet att hon är svag för mig även om mitt hår har sett sina mest glansfulla dagar. Lite grått har sprängts in mellan den mellanbruna färgen.

Nu ser jag henne djupt in i ögonen. Sitter helt stilla och låter mina triumfkort arbeta för mig. Jag sitter länge. Ja,faktiskt så länge att en handling kommer till stånd. Det vet jag att det gör.

Hennes brunbrända hand har lyft morgonbaguetten som är fylld med en härlig cantal ost. När baguetten nästan har nått sitt mål med högerhanden då agerar dess motsatta sida och långsamt dras baguetten bort från sin slutdestination.

Nu agerar händerna i samklang. Brödet delas och halva delen kommersnart att ligga på min tallrik , terassgolvet.

Jag vet att jag är lika efterlängtad vid varje besök. Hennes längtan och kärlek till mig strålar ur hennes ögon . Det är en kvinna som följer sina känslor.

Du skall inte berätta för henne att jag vet . Men jag har hört att mitt smeknamn är Jack den franske älskaren

4 kommentarer:

  1. Mycket härlig, jag följde med och kände att jag var där. Så fin. Jack hade mycket charm i sin blick. Mina bruna ögon som jag inte kan motstå heter Plex ;-)

    SvaraRadera
  2. Underbar historia! Så kärleksfull! Den där baguetten känns som en riktig kärleksgest, som en gest kommen ur längtan. Cissi

    SvaraRadera
  3. sicken härlig känsla i texten.
    vilkem fantasi!! tänk vad vi skriver om olika saker..

    SvaraRadera