onsdag 4 februari 2009

Skrivpuff utmaning 34 GRIP CHANSEN



CARPE DIEM


Fånga dagen.Varje dag ger nya chanser att välja i livets utbudskatalog. Det var Ayshas mantra

Broderns väska stod packad i hallen och var klar att bäras in i bilen. Han skulle resa till huvudstaden för att prova lyckan. En farbror hade lovat honom arbete en skobutik.

Igår under middagen hade Aysha på nytt frågat sin pappa om inte hon kunde få följa med brodern till storstaden.

- Nej du ska stanna hemma och passa dina småsyskon.

Bitterheten lade sig som en ridå mellan far och dotter.

- Men du kan få följa med till båten och ta farväl av din bror imorgon

Först ville hon skrika ut sin vrede.Men istället stramades läpparna hårt ihop till ett linjärt streck.

Nu var det dags. Solen startade att ta över nattens mörker. De tre familjemedlemmarna reste i en gammal sliten opel Tystnad var total ända in till hamnen. Var och en satt i sina egna tankar.

Hur kan jag komma med till huvudstaden tänker Aysha. Omöjligt. Ingen biljett. Men trots de negativa tankarna hade hon tagit med sig sina sparade pengar

Den stora vita båten låg och guppade längs kajkanten. Sjömännen gick fram och tillbaka på båtdäcket . De förberädde sig för att ge sig av på havet.

Far och son tog ett gripande avsked av varandra.Dock utan tårar.De var män. Brodern var den siste av resenärerna som gick ombord på fartyget. Sjömännen började hala in landgången.
Aysha är vig. Som skjuten ur en kanon hoppar hon ombord på båten som nu sakta har påbörjat sin resa ut ur hamnen.

Pappan står ensam kvar på kajkanten och gestikulerar vilt att dottern skall komma tillbaka.

Men säger Aysha till barbarnen som sitter runt omkring henne i syateljen

- Jag visste att detta var den enda chansen jag skulle få för att kunna skapa mig ett eget liv. Den skulle aldrig komma tillbaka igen.
- Så grip chansen när den kommer barn. Tänk på mig. Jag tog chansen och fick ett fantastiskt liv i min syatelje istället för att stanna på gården och passa mina småsyskon

3 kommentarer:

  1. Så härligt med vändpunkten i slutet när Aysha förmedlar sin kvinnokraft till senare generationer.Gjorde mig glad!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tyckte om texten

    SvaraRadera
  3. Juste vändpunkt! Och visst är det så, man måste ta de chanser man får. Annars kan man lika gärna gräva ned sig! Och fyndigt slut, där hon berättar sin historia för barnbarnen. Cissi

    SvaraRadera