tisdag 24 februari 2009

utmaning 55 24 februari ett loppisfynd

Fyndet

Väninnan skulle ta tåget in till arbetet denna tisdag morgon.
- Inga problem. Jag går runt i byn och ser mig omkring. Kanske blir det till en långpromenad längs sjön.
- Var inte bekymrad. Full sysselsättning.
- Ok,Lisa. Vi ses vid sjutiden i kväll om inte rusningstrafiken ställer till bekymmer.
- God arbetsglädje säger man i Danmark.Men vad säger man i Tyskland. Alltså ingen kommentar.


En hel ograverad dag till mitt eget förfogande. När hade det inträffat sist ? Allt för många vårdagar hade passerat revy. Nog om detta. Aktivering.
Kom ut på den pulserande huvudgatan. Fick vänta på den gröna gubben innan torget kunde beundras.
Tittade lite förstrött in i den ena butiken efter den andra. Sortiment skiftande från kläder till heminredning.
Stegen drogs längre ner mot sjön. Där i hörnet står det uppställt bord som är överfyllt med BÖCKER. Nu får stegen en helt annan sving och styrka i sin gång.

Bläddrar och lyfter . Tittar och öppnar.Läser och läser och läser.. Bokbordet är en långdistanslöpare som t.o.m svänger runt ytterligare ett hörn. Jag följer bokdoften av gamla böcker som en nyutsläppt stövare på jakt.

Så sker det. Det händer alltid trots att jag minsann försöker att intala mig . KÖP INGA BÖCKER. En läcker resebok om Argentina och en spännande kokbok med gamla husmansrecept från Italien ligger märkligt nog i min hand. Fler får det inte bli säger mitt sunda förnuft. Armen nickar ivrigt.Den vill inte ha några tunga arbetsuppgifter på vår hemresa.

Jag går in i en smal korridor . Väggarna klädda med litteratur från golv till tak. Hör röster. Låter som mitt eget språk.
En äldre distingerad herre dyker upp för att inkassera det stora belopper på 5 euro.
Pratar du svenska frågar jag nyfiket ?
- Nej men min fru är svenska
- Anita vi har besök från Sverige.

Så inleddes en lång vänskap på ett antikvatiat i Starnberg an See . Fyndet blev till två böcker och en djup vänskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar