lördag 17 januari 2009

UTMANING 17 I SKRIVPUFF


JAG ÄR FÖRFATTAREN SOM .............................................


Varje morgon tar jag min franska runda kaffe mugg. Fylld med hett nybryggt kaffe från köket bakom vardagsrummet. Sakta ställs den knallgröna muggen på ett svart glasbord och jag sätter mig bekvämt i en av fåtöljerna och bara njuter av det mina ögon insuper. Solljus,blått medelhav,Pyreneerna med sina korkekar och Canigou. Canigou ,katalanernas heliga berg skiftar ofta sinnesstämning. Ibland är han klädd i en vit snökeps och ibland helt flintskallig.Men han är alltid där och lyssnar till mina glädjeämnen och funderingar.

En irländsk setter tik ligger lojt vid mina fötter.Nu skall dagens arbete struktureras upp i alla fall en smula.

- OK Charmie. Det blir en snabb promenad upp tll platån om du lovar att hålla vildsvinen borta från mig och sen tar vi bilen och åker upp til byn där de har en stor fest i 3 dagar över björenen.

Igår besökte vi det nya bageriet i byn nere i dalen där man nu börjat baka baguetter efter gamla franska recept och de bakas i en vedeldad ugn. När baguetterna är klara cyklar bagaren runt och säljer brödet. Miljövänligt

Jag är författaren som alltid skriver på flera manus utan att tappa fokus. Kan inte bara ha ett projekt det känns bara för monotont.

Visste ni att en av de turkiske sultanens bror flyttade till Frankrike.Han byggde sig en borg och där satt han och skrev sin poesi. Byn har tom uppkallat en gata efter honom.
Vi kanske skulle göra något vid den där turkiska historian en dag .Vad säger du till det Charmie.
Hunden bara ser på mig med tillitsfulla ögon

Jag är författaren som vill berätta om det okända lite annorlunda Frankrike och andra delar av världen.Jag vill visa att vi alla har en historia att skriva. Allas ord är lika mycket värda. Sen är det skillnaden hur vi uttrycker våra ord som ger olika berättelser på olika nivåer.

Jag är författaren som förmedlar historia,kunskap,livsglädle,väcker nyfikenhet och intresse för det som vi inte alltid känner till. Jag vill berätta om de spännande historier vi mäniskor går och bär med oss.

Jag är författaren som reser runt i världen och hittar spännande personligheter,platser,legender recept och förmedlar dem vidare till läsarna som kan få ny information men ändå kunna känna igen sig.

Jag är författaren som lyckats med allt detta. Sikta mot stjärnorna så når du kanske grantopparna.

Jag har då tagit i så det visslar om det. Det är ju en skrivövning och det är bara min egen fantasi som kan sätta gränser.

Jag vill bara tacka för denna fantastiska möjlighet att få skrivövningar varje dag. Jätte härligt plus att få tillgång att läsa alla fina bidrag som skrivs. En enorm stimulans för att fortsätta att skriva
Vem vet, efter 365 utmaningar a la skrivpuff har det kanske öppnat sig en helt annan skrivardörr än vad jag hade tänkt mig från starten

1 kommentar:

  1. Hej!

    Nu gick det att komma in! Tack för trevlig läsning jag har ju missat dig nu ett tag då jag inte kommit in här. Jag gillar hur du skriver. Jag har jobbat lite i Frankrike i Prvence några vårar med "kvinnoresor" och dina texter och blider får mig att jängta tillbala till detta underbara land. Vilket previlegium att få bo och arbeta där.
    Jag lägger mig till att följa din blogg, om jag får.
    Mvh Tjotten

    SvaraRadera