tisdag 13 januari 2009

Skrivpuff övning 13

Ingen visste varifrån uteliggaren kom. En dag hade han bara förskansat sig sig nere vid segelsällskapets entre i hamnen. Den blev till sovrum under öppen himmel. Dialekten var inte från Skåne.De mörkblå jeansen och en svart t-shirt hade för länge sedan sett sin bästa tid.



Varje natt med samma procedur att arrangera sovplatsen.Det enda sällskapet var den lilla svarta skotte hunden på Netto påsarna.Ôppnade en bruna plånboken.Resultatet deprimerande.Två 100 kronors sedlar låg hopknycklade.Det var allt som var kvar tills förtidspensionen blev utbetald.Tiden dit var lång allt för lång.



-Jag köper mig en korv med mos imorgon.Det är billigt.Vem vet ,det är kanske min sista dag.Hungern gjorde sig mer och mer påmind.Det var nästan som om tarmarna förde krig med sig själva.



En skugga över plånboken gör att blicken riktas upp

-Vad håller du på med ?

-Jag ska gå och lägga mig.Vad är det för konstigt med det ?

- Du menar väl inte att du sover här ?

- Jo det är sant.Men varför ska du bekymra dig.Du sover stensäkert i en riktig Dux-säng .

-Vet du vad ,det här klarar jag inte av att se. Ta dina påsar och kom med mig.

-Varför det ?

- Gôr bara som jag säger.Skynda dig,vi stänger snart kiosken.

Plötsligt var de två männen på promenad bort mot kiosken.Den ene av dem innanför skyddsmurarna och den andra utanfôr.

- Sätt dig här på uteserveringen

- Vill du ha en kebabtallrik med pommes ?

- Ja tack,väldigt gärna

Det tog inte lång stund innan där stod en super stor portion på träbordet.Alla tillbehör var med.T.o.m en sallad. Nâr hade han sist fått lite grônsaker. Det kom också en cola på burk.

-Du får sova i min bil i natt.

Lyckan var var på plast.Mat dryck och bostad âven om det så bara var fôr 24 timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar