onsdag 28 januari 2009

SKRIVPUFFÖVNING 27

BORDE JAG SKÄMMAS ?

Naturligtvis skall du skämmas. Du är egoistisk och ser bara till att dina egna önskningar blir uppfyllda. Men vems uppfattning är den som är mest korrekt ? Min verklighet är inte den samma verklighet som du har. Vi ser det från olika vinklar .

Skall jag skämmas därför jag har en längtan och ett behov av att göra en paus för att kunna lyssna till min inre röst som uppmanar mig.
- Var snäll vid dig själv innan det är försent.

Skall jag skämmas därför att arbetsglädjen är borta efter alla dessa turbulenta omorganiseringar där kvalitet inte längre räknas utan enbart kvantitet ?

Skall jag skämmas därför att min organisation endast värdesätter min insats kontra den intäckt jag ger dem tillbaka ?

Är det jag som skall skämmas för att individrna inte längre får den service de behöver ?

Skall jag skämmas för att jag stannar vid brasan med ett glas vitt vin på bordet och låter väninnan ensam lämna sin dotter ?

Är det själviskt att stanna här i soffan och prioritera en skrivpuff övning ?

Skall jag skämmas för att jag kanske inte tolkade en övningen på det gängse sättet ?

Vad är skam ?

Skammen skiftar från kultur till kultur. Kulturen, ja den består av en grupp personer som har beslutat om vad normen skall vara för just den kulturen

2 kommentarer:

  1. Det är ju helt riktigt. Skam och skuld, har olika ansikten i olika kulturer. Svenskar lever i en skuldkultur. I många andra länder handlar det om skam. Istället. Jag tycker inte att man ska känna vare sig det ena eller det andra för någonting som inte skadar andra. Du har all rätt i världen att göra det som känns bra för dig! Tycker jag! Det är bara du som vet vad som är rätt! Förresten känns det som om skam och skuld alltid är förknippat med kvinnor! Och det kan man ju fundera en stund på:=) Kära hälsningar Cis

    SvaraRadera
  2. jag håller med, Klart personen inte ska skämmas.Men vi lever i ett sånt samhälle...*sucK*

    SvaraRadera