fredag 16 januari 2009

SkrivPuff: Utmaning 16

SkrivPuff: Utmaning 16

Jag är 12 år gammal och står mitt ibland mina släktingar i farfars hus.
De flest av de vuxna går i in i farfars finrum. Jag blir ensam kvar i rummet. En porslinspotta står på buffén.Den verkar vara fylld med papper. Den barnsliga nyfikenheten tar överhand. Jag börjar rota runt i pottan . Känner mig ledsen.Vet inte riktigt varför alla vuxna har kommit just idag. Men det jag vet är att min älskade farfar är död. Han var en sådan fin kompis.

-vad kan detta vara ?

God jul och Gott nytt år önskar Anna och Joel läser jag på ett julkort.

När vi kommer frågar jag
- Pappa vem är Anna och Joel ?
- Joel är min halvbror som bor i USA
Sen pratades det inte mera om detta. Det var inte förbjudet men det var så mycket annat det pratades om i familjen.Men jag den eftertänksamma flicka kunde inte glömma min farbror over there.
Tio år senare hade jag letat upp hans adress i Kansas och skrivit och berättat att jag var på väg till dem. Ja det är nästan på dagen 33 år sedan det hände.Det slår faktiskt bara på några ynka timmar.

Glömmer aldrig den fantastiska känslan av att befinna mig på andra sidan och jordklotet och hitta mitt efternamn på en amerikansk ytterdörr.Bankar på dörren. Mitt hjärta bankar vansinningt innan för min mörkblå annoraken.

När dörren öppnas står en kopia av min farfar och ber mig komma in till .
Vi fann varandra omedelbart. Nästa dag bjöd Anna och farbror Joel mig på amerikanskt cafe. Jag fick en blå tröja och en fin röd tygväska i födelsedagspresent.Min 22 års dag som har blivit till en av de finaste födelsedagar i mitt liv.

Jag är stolt över mig själv att jag letade upp farbror Joels adress i USA och besökte dem trots att jag bara hade ett gammalt julkort från dem till min farfar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar