onsdag 21 januari 2009

SKRIVPUFF UTMANING 21

Hemfärden hade blivit senare än vad jag hade tänkt mig. Men det var alltid lika mysigt att sitta i väninnans kök och äta en läcker middag. När så erbjudandet kom att få sova över fanns det bara ett svar.Ja.
Nu har jag bara 100 m uppför berget. Tror att jag parkerar bilen på framsidan. Skall ner till byn efter lunch. Nyckeln sätts in i låset på den tunga väderbitna ekdörren. Den glider lätt upp. Men varför är terassdörren inte riktigt stängd här i den möblerbarahallen ? Det är säkert jag själv som inte dragit igen den ordentligt. Hade lite bråttom när jag lämnade huset i går på förmiddagen. Skönt och vara hemma.Jag går ut och sätter på en kopp kaffe som jag kan njuta av på min favoritplats i soffan.

Jag öppnar dörren till mitt vardagsrum och håller nästan på att tappa koppen i rena förskräckelsen.
Vad är det jag ser ? Alla möblerna är bara väck. Finns detnågon i huset?.Känner fasan paralysera mina fötter att stå still. Hjärnan tvingar fötterna att gå till de andra rummet. Allt är kvar. Jag har nog sett fel tänker jag. Provar att gå in i vardagsrummet fast genom en annan dörr. Kanske kan det hjälpa.
Hjälpa.Det enda jag hittar är min gamla blå kina matta framför spisen och ett vitt blad som ligger slarvigt vid sidan om.
Plötslig hör jag röster från terassen.
Filmteamet De hade fått lov att använda rummet för att göra en inspelning.De hade jag fullständigt glömt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar