onsdag 14 januari 2009

Utmaning 14 Någons dröm går i upfyllelse.

Satt lite slarvigt på en blå kontorsstol framför ett splitter nytt skrivbord. Plötsligt hade där varit pengar över i hans budget.
Fick inte riktigt något ur händerna.Märkte att håglösheten smög sig på. Precis som en lurpassande tjuv som bara tyst iaktar sitt byte innan attacken sätts in.

Kontorsdörren ôppnas med ett brak. Det kan i alla fall inte vara håglösheten som anmäler sin ankomst på det här sättet.

- Ska du med upp till kantinen og spise frokost ?
Blev aldrig van vid att frukosten i detta land hade fått ge namn till lunchen

-Nja,maten är verkligen ingen höjdare.Salladen är under all kritik.

-Ja,ja. De serverar också en varm rätt och idag är det brinnande kärlek.

- Ok jag kommer vâl med för husfridens skull.

Hade ingen aning om att lunchens samtal skulle handla om brinnande kärlek både som måltid och dröm.
De hamnade vid det stora runda vita bordet i kantinen.

- Jag är så lycklig.

- Jag är så lycklig.

Denna enkla mening kom ur Vibekes mun hela tiden verkade det som.Kollegorna tittade lite förundrat på henne.En kvinna 40 plus.Helt överlycklig.

Skulle hon gifta sig tänkte Anne Vibeke hade en kæreste .Men han hade sin egen lya.

Har hon fått nytt jobb undrade Lars
-Vad har hänt Vibeke ropar de i mun på varandra ?

-Jag skall bli MOR.

Glädjen formligen sprutade ur hennes blå öresundsögon
- Jag har stått i kö i mer än fem år i en speciell organisation som tillåter att ensamma kan adoptera ett barn. Jag har drömt om detta så länge
- Och nu händer .........................

Vibeke kunde nästan inte få luft av lycka.Nu har min dröm förverkligast att adoptera ett barn

- Varifrån kommer han undrar Anne

- Det är en liten kinesisk pojke på två år som väntar på oss i Kina. Jag och min syster flyger ner och hämtar hem honom i början på maj
- Vet ni,jag kan knappt tro att detta är sant.Det känns som om jag tar fram brevet från adoptionsmyndigheten var och varannan minut för att kontrollera att det verkligen står mitt namn.Men varje gång som jag läser dokumentet hittar jag alltid mitt namn där.

Kollegorna överöser henne med lyckönskningar
.
Tallriken med den brinnande kärleken på bordet har fått en rival om Vibekes kärlek. Den lille kinesiske pojken som gör att en dröm kan besannas

1 kommentar:

  1. Hej Lise-Lotte!
    Vilken inledning! Verkligen intressefångande. Som läsare blir man jättenyfiken och vill veta mer!
    Du är verkligen bra!
    Barbro

    SvaraRadera