onsdag 25 mars 2009

utmaning 84 den 25 mars 2009 anden i datan

DRÖMMARNAS DAG

Åskan mullrar i låga oktavernas dans.Blixtarnas energistrålar väckte ögonen.Ögonlocken fastnade på översta våningen.Kvinnan reste sig generat från soffan. Somnat framför datan igen.

- Detta håller inte i längden,Marie.
- Du kämpar mot mål som aldrig kan realiseras. Du kommer aldrig att få dina önskningar uppfyllda. I går nattde hade han lämnat henne ensam i sällskap med förtvivlan och uppgivenhet.Han hade försvunnit ut i natten och rummet hade varit fylld av hans vrede. Både den uttalade och den outtalade.
Den första tanken i åskvädret var, fanns det ingen lösning ?

På ett brunt soffbord stod en bärbar data. Den syntes tydligt i blixtljuset.Måste skriva texterna klara och hoppas på att det kommer in något belopp på bankkontot.
Plötsligt blir hon medvetet om ett ljud som konkurrerar med ovädret.Meditativ musik likt vågornas brus sipprar ut från från datans högtalare.
_ Vad är detta ?
Natten svarar inte
- Datan är avslagen eller ???????????

En mörk manlig stämma lämnar datan och sprider sitt budskap i vardagsrummet mellan åskknallarna utanför de stora fönsterpartierna.
-Innan klockan slår tolv nere i Montesquie kommer dina tre största drömmar att gå i uppfyllelse.
Först blev Lisas kropp helt styv av rädsla. Men mansröstens dova,lugna och rytmiska tal jagade skräcken ur kroppen.
- Hur kan du veta mina drömmar , pep hon
- Du skall inte fråga så mycket. Ge mig din tillit och lyssna till råden.

- När du vaknar igen om några timmar skall du lägga din lime gröna mobiltelefon på köksbordet.Du får ett samtal från Norra Frankrike med ett erbjudande om att r komma på en slotts semester.

- Ja,men jag har inga pengar.Är snart helt black

- Sluta. En förutsättning för detta är att du helt släpper ditt förnuft och har fullt fötroende för min stämma..

- Efter telefonsamtalet skall du ta på dig de vackra silversmycken som du köpte av indianerna i Mexico. Klä dig i rött. Klockan elva precis på slaget skall du gå in på turistbyrån i Le Boulou. Kom ihåg att gå bort i den vänstra delen av lokalen. Här står ett äldre par med samma nationalitet som du. De letar efter någon som skall skriva en bok om deras vingård.

- När klockan slår tolv måste du befinna dig framför ingången till klostret i Saint Fontaines de Genesis. Vid klosterporten står en lång mörk man. Han väntar på dig. Du skall inte vara rädd. Bara gå fram och uttala orden
-je suis arrive.
En knall som kunde uppväcka döda skar genom natten.Tystnaden blev totalt .Åskan slutade att spela upp sin teater. Had allt varit en enda teater.Men vågade hon att avstå från morgondagens råd.

5 kommentarer:

  1. Spännande! Jag hoppas att hon gör det! Bara för att! Fint! Cissi

    SvaraRadera
  2. Oj så spännande! Man vill verkligen att hon lyder - vad har hon att förlora. Lite modern askungesaga?
    Tack för din fina kommentar till min fobi-text!

    SvaraRadera
  3. Och jag säger också TACK för din härliga kommentar till Rubens önskningar. Den gjorde mig oerhört glad och uppiggad.:=) Cissi

    SvaraRadera
  4. Näää! Så besviken jag blev, den tog ju slut när det blev som mest spännande. Jag var ju mitt inne i historien ;-) Man får inte göra så ;-)
    Mycket spännande och underhållande. Hade med glädje läst vidare.
    Älskade denna meningen: "- Du skall inte fråga så mycket. Ge mig din tillit och lyssna till råden."

    SvaraRadera
  5. Texten innehåller så mycket, spänning, dramatik och kanske romantik? Och som sagt tillitsfrågan vem kämpar inte med den??

    SvaraRadera