söndag 15 mars 2009

skrivpuffstmaning 74 skriv om något farligt

FARLIGT VATTEN

Vattnet var kallt. Det blev kallare för varje sekund som gick. Varför upplevdes kylan som hetta inna den övergick till en isande förlamning ?

Förlamningen hade intagit kroppen. Inte bara kroppen utan också själen. I mer än ett år hade förlamningen varit en trogen hyregäst. Hur kan jag vräka den ? Förlamningen måste bort eftersom den utgjorde ett riktigt farligt hot mot livet. Farligt att låta rädslan styra och ta befälet över livet.

Igår natt hade hon efter ett långt övervägande tagit fram hans kudde på nytt. Den var sparad av helt sentimentala skäl eller ? Vad hade den fyllt eller vad skulle den fylla för funktion. Ett ombonat bo för huvudets tungt doftande tankar trots att det var högsommar. I Kiruna blev solen aldrig deprimerad under den ljusa delen av året.

En natt i solsken ledde till ett farligt beslut. Hon skulle ge sig ut i det kalla vattnet och låta solen bli navigator.
Hennes tankar varnade för en kommande fara. Det är farligt men det är ännu farligare att stanna kvar. Det farligaste är att inte ens försöka bryta upp och med risk för att drunkna i det kalla vattnet.

3 kommentarer:

  1. Wow, jättebra! Jag gillade slutet, verkligen målande. Och mycket symbolisk kraft! Jag blir verkligen imponerad över den skrivkraft som finns här inne! Jag vet inte hur du upplever det, men visst utvecklas man som skribent för varje uppgift man gör! Och meningen med det uttalandet är att jag tycker att du har utvecklats som skribent! NAturligtvis:=)! Cissi

    SvaraRadera
  2. 'Farligt att låta rädslan styra och ta befälet över livet.' Jag gillade den meningen, för det låter så rätt. Hela texten var fängslande och otroligt bra :)

    SvaraRadera
  3. En fantastisk text med många bottnar! Tål att läsas många gånger!

    SvaraRadera