tisdag 24 mars 2009

utmaning 79 skriv omen resa

RESAN

Brodern stormade in i det väl använda köket i Norra Strö.
- Var är mamma ?
- Jag måste prata med henne NU !
- Hon skall skriva under pappret annars kan jag inte resa imorgon bitti från Göteborg.

Den yngre brodern sitter lugnt på pinnastolen vi det runda bordet och tar djupa sörplande klunkar från mjölkglaset..

Var är hon ? Han viftar vilt med ett maskinskrivet papper.
- Mamma har kört på Kiviksmarknad. Skulle stanna hos faster Olga under marknadsdagarna.

Vad skall jag göra ?
- Om inte mamma skriver under så mister jag jobbet.
- Jag hinner inte ens börja.

Hans lillebror slutar sörpla. Hans ögon avspeglar en enorm tankeverksamhet. Chansen har kommit att även han kan få lämna denna gudsförgätna by.

- OK. Hit med pappret.
Han tar emot det och med en fast hand lägger han ett annat brev med sin mammas underskrift mot fönsterrutan.
-Jag skriver mammas underskrift på villkoret att du ordnar ett jobb till mig på amerika linjen.
- Ja, ja. Visst gör jag det. Skriv och snacka inte så mycket.

Han förfalskade underskriften vilket hade skett många gånger när fjädringsmannen kom på besök för att omsätta växlar.

Men något jobb på Amerika linjen mellan Göteborg och New York kom aldrig.
Det kom överhuvudtaget ingen hjälp från store brodern

1 kommentar:

  1. Kniper i hjärtat när lillebror räddar storebror och blir övergiven. Fin och luftig text, lätt att läsa.

    SvaraRadera