torsdag 24 december 2009

Traditionen

Det var julafton. Snön låg för en gångs skull utanför fönstret i stora propotioner. De levande ljusen fladdrade mot den vitkalkade matsalsväggen .I bakgrunden hördes tonerna av Carmen.

-Har jag nu satt fram allt det som skall stå på bordet ikväll ?
Det var deras första jul tillsammans och hon ville för allt i världen inte glömma något.

Ingen sillsallad hade han noga deklarerat den dagen julen skulle till att planeras.
Men sillbordet var viktigt.Jo,sillen var framdukad i flera former.

Men vi närmare eftertanke hade de faktiskt brutit traditionerna och skapat sig en egen. Svenskt sillbord till att starta med och sedan stekt and med apelsin sås och till dessert ris a la malta på danskt maner.

Ja varför måste man hålla så hårt fast vid bara en tradition .Det går väl fint att ta lite av varje på världens bord denna kväll.

Det kändes faktiskt riktigt befriande att ha skapat något nytt och tagit med sig det som var viktigt och betydelsefullt. Man behöver väl inte äta lutfisk om man inte tycker om det eller måste man det ?

Telefonsignalen störde julfriden.
-Hallo
- Hej älskling. Vill bara berätta för dig att jag är framme om en halvtimmes tid. Blir underbart att få fira julen på vårt sätt.
Men en liten extra tradition har jag tagit med mig. Du får se när jag kommer fram.
- Kör försiktigt sa hon en aning bekymrat.

- Vad var det för en tradition han skulle komma att införa?

Med leende läppar gick hon ut i vardagsrummet och tände upp brasan vilket var en gammal tradition på Brorsnäsherrgård.

2 kommentarer:

  1. En härlig berättelse om att man faktiskt kan blanda traditioner. Det finns inget som hindrar det. Undrar vad det var han hade med sig! God Juldag och om vi inte hörs ett riktigt Gott Nytt År! Cissi

    SvaraRadera
  2. Traditioner är viktiga, men jag tycker att de måste hänga med sina anhängare - och förändras

    SvaraRadera