onsdag 1 april 2009

APRIL APRIL DIN DUMMA SILL JAG KAN LURA DIG VART JAG VILL

Men varifrån härstammar dessa aprilskämt ?
I England,Australien och USA kallas den 1 april för all fools day. I England får man bara luras fram till klockan 12.00 Aprilskämten dök upp i Sverigen under slutet på 1600-talet. Meningen var att man skulle lura någon att göra dumma oskyldiga saker.Den utsatta personen fick ett papper där det stod uppskrivet vad som skulle göras. I Danmark skickar man forfarande gækkebrev för att luras

Aprilskämten kan vara en sedvänja från Antikens Rom. Troligtvis anordnade romarna en enorm fest till sädesgudinnans Cerealias ära.Hon representerade grödorna och naturens växtkraft . Hennes kultplats låg på Aventinen i Rom.

Festligheterna lidi cereiales pågick under sju dagar mellan den 12 till den 19 april på Circus Maximus som var en stor antik arena där romarna kom för att beskåda spelen. Här offrades svin till gudinnan . Polismästaren arrangerade lekar och medelklassen gav stora middagar och gästerna var pyntade med blommor. Man kastade också blommor och nötter som var fruktbarhetssymboler över folket som deltog i upptågen.

Den romerska poeten Publius Ovidius Naso (20 mars 43 f.kr - 17 e.kr ) skrev boken Fasti som beskriver de religiösa festligheterna i romar riket .Han var enormt välkänd i riket. Poeten har t.o.m haft inflytande fram till dags datum genom Bob Dylan.
Aprilskämten har minsann en riktigt gammal historia

5 kommentarer:

  1. Härligt med en historielektion!! Och visst är det intressant hur sådant som aprilskämtandet kan leva kvar så lång tid. Uppenbart gillar vi människor att skoja med varandra:=)! Själv har jag inte råkat ut för något aprilskämt ännu. Det enda är att DN försökte lura mig (och alla andra läsare förstås), men si den gubben gick jag inte på! Haha. Cissi

    SvaraRadera
  2. är detta sant? jätteintressant.
    kul med en litelektion. älskar den gamla romarnas hyss.

    SvaraRadera
  3. JAG ÄÄÄÄÄLSKAR södra Frankrike! Jag äääälskar kulture, språket och människornas anarkistiska förhållningssätt och de pratglada och krockglada människorna överhuvudtaget. Har aldrig tyckt att de är arroganta, bara charmiga..nåja det finns ju rötägg där också förstås...men mest är det bara underbart. Jag har flera foton från Bezier-trakten. Näst kommer Grekland. Också favvofolk och favvokultur och favvoklimat! Jag skulle gärna bo i Frankrike, om det bara fanns jobb för en snut som jag! Hahaha...Kram Cissi

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att få denna bakgundsinformation om lurandets ursprung. Kunde du det sen tidigare eller...? Vilket so var det bra läsning.
    Men var kommer "Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne"?

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att ni gillade lite historia. Jag tycker det är jätte spännande att vaska fram i gamla traditioner. Jag kommer tillbaka med din fråga Tjotten. Kanske kan jag hitta ett svar.

    SvaraRadera