onsdag 8 april 2009

utmaning 98 8 april hoppa av

HOPPA AV ELLER HOPPA PÅ

Skulle affären gå igenom ? Paret hade kommit i onsdagskväll vid åtta tiden. Han av medellängd,lite gråsprängt i mitten av de femtio.En lila skjorta piffade upp en grå blazer. Inte urtypen för en V.D. precis. Men han var också uppfinnare hade hans särbo berättat i telefonen.
Kvinnan tio år yngre i svart kortklippt frisyr. En vit kort yllekappa stod i fin kontrast mot håret.

- Hej,Vera
- Hej Uffe.
- Vad bra att vi kunde få komma så här sent och titta på sekelskifteshuset som är till salu.
-Inga problem alls. Jag har några gäster ikväll som förbereder en konstutställning.

Vi hade faktiskt alla redan satt igång.Drink nummer två var på gång och jag var helt slut efter att ha storstädat. 250 kvm boyta har respekt med sig.Hur i hela fridens namn skulle paret uppfatta mig ? En seriös säljare eller en virrig kvinna med för mycket alkohol i blodet ?
Vännerna var i full sving i det lilla gårdshuset. Det bankades i väggar och skålades i rödvin likt en vårstorm.

- Ett ögonblick. Jag skall bara hämta nycklen.
- Inga problem .Vi väntar här vid den vackra ytterdörren.

Det var sant. Dörren är välbevarad trots sina 100 år. Den engelskt röda färgen lyser upp och pricken över iet är de ståtliga spröjsade fönsterrutona.
Men är det verkligen rätt av mig att sälja huset?
- Du måste göra dig av med minnenas hus skrek tankarna.Stanna inte. Gå vidare.
-Men om jag nu bestämmer mig för att sälja då måste köparna vara snälla personer.

Du milde vad löjligt det låter. Det är bara ett hus. Inte hoppa av nu. Drömmen är nära.
Men tänk om paret inte ville ha huset utan hoppar av affären då skulle det bli mycket enklare för mig att kunna hoppa av.
- Kan vi få gå runt och titta lite i lugn och ro?
- Om du har förtoende för oss vill säga ?
- Jovisst det är inga problem.

Det var andra gången de kom för att titta på sekelskifteshuset.
Skulle affären avslutas. Vad vill jag ?
Jag går in och provar med att få lite uppbackning från de glada vännerna som trycker på att flytten skall gå söderut.

2 kommentarer:

  1. Ja, hur ska det gå? Sälja eller hoppa av? Känns som om du har personlig erfarenhet av detta att sälja ett hus, men tvekar. Vilket är ett gott betyg, det känns trovärdigt. Bra.

    Tack för din kommentar på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Det är aldrig lätt att ta omvälvande beslut och det får du fram så fint här. Luftig och fin text som ger möjlighet till egna inre bilder.

    SvaraRadera