torsdag 16 april 2009

utmaning 106 Hur många gånger skall jag behöva....................

HUR MÅNGA GÅNGER SKALL JAG BEHÖVA ha nattliga besökare i trädgården ?

Det var efter en god middag med kycklinggryta i rödvin .Till det en mustig basilikadoftande potatisgratäng. I god fransk anda kompletteras maten med ett eller två glas Roc Bere. Efter måltiden var jag bara tvungen att få en nypa luft.

Månen kastade sina ljushänder ner på de gamla korkekarna.En kolsvart himmel var dekorerad med värmeljus i vinternatten.Sakta och rytmiskt kommer luften in genom mina näsborrarr. Låter den nå fram till lungorna och långsamt få returen i en öppen mun.Är helt koncentrerad på andningen.

Övningen rubbas av ett läte.Vaksamt riktas ansiktet för att bättre kunna lokalisera ljudet.En bil ? En granne som tar en nattpromenad ? Inget tycks stämma in här på Chartreuses denna decemberkväll.

Nu är jag helt fixerad på ljudet.Står blickstilla på terassgolvet.
- Varför är inte belysningen påslagen ?
Svar . Fransk el är dyr.
Det kommer närmare. Grenen knäcks. grymtningen når örat. Fötterna lyfter likt ett pistolskott från klinkergolvet. In i säkerheten.De dubbla glasdörrarna stängs.
Jag avslöjar inget för middagsgästerna. De kanske inte vågar gå ut senare på natten.Har inte tänkt mig att ha åtta övernattande gäster.

Nästa morgongårinspekteras trädgården. Jo,mina tvivel besannas eftersom de har varit så ytterst vänliga (fransk artighet ) att lämna sina egna visitkort.

Men hur många gånger skall jag behöva ha vildsvin i min trädgård om inte staketet kommer upp ? Vill inte tänka på antalet som säkerligen blir tresiffrigt.
Beslutsamt lyfter jag luren och beställer ett staket runt trädgården. Det får bli min julklapp till mig själv.

3 kommentarer:

  1. Va läskiga besökare, hade någon berättat om dom när jag var på middag så hade jag nog också velat stanna över natten och inte vågat mig ut (:

    SvaraRadera
  2. oj lite mystik, vackert med allt fransk , det ger mig härliga bilder.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet :) Lite halvläskigt ^^

    SvaraRadera