tisdag 14 april 2009

utmaning 104 skriv om en plats du aldrig har besökt

VINDARNAS STAD

Atlantens vindar sveper in över kuststaden med sina vita hus.Klimatet är milt 17-25 grader året om. Föutom sommaren som kan bli mycket het.

Jag skulle vilja gå in i den gamla Medinan som står på UNESCOS världsarvslista. Här skall finnas många minnen från 1600 talet då portugisernas invaderade stan. De kallade staden för Mogadoc.
Tänk att kunna få gå igenom den ockrafärgade porten in i Medinan. Insupa dofterna från olika kryddor ,saffran,basilika m.m.Ringlande gator i Medinan och de judiska kvarteren tar mig runt butiker med smycken,lädervaror,fisk och grönsaker.Sist men inte minst till stadens loppmarknad La Joutia.

Jag vill dricka te med myntha under ackompanjemang av europeiska språk och landets eget melodi.
Jag vill gå ner på Le Patio 28 rue Molay Rachid nere fiskehamnen och äta läckra skaldjur till lunch. Beundra Atlanten med sina båtar som ligger på redden och väntar på att komma i hamn.

Efter en liten lunchpaus vill jag gå ner på stranden och lyssna till vågornas brus och beskåda alla vindsurfare som vallfärdat hit pga de optimala väderleksförhållandena.

När skymningen faller vill jag unna mig lyxen att bo i ett 1800 tals palats Riad al Madina. Sitta på innergården och bara lyssna och njuta av det porlande vattnet från fontänen.
Sen kryper jag ner i den enkla sängen och för en kort sekund kommer dagens alla bildsekvenser fram och vaggar mig till sömns i ESSAOUIRA I MAROCKO.

Jag har aldrig varit här men vill väldigt gärna kunna få uppleva det en dag .

3 kommentarer:

  1. Du skulle kunna starta en resebyrå och jag blir din första resenär!

    SvaraRadera
  2. Tack för det Margareta. Jag hoppas kunna få göra något åt det hållet. Jag lovar att hålla dig informerad, Tack för dina uppmuntrande ord

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. En lockande bild - lite "utifrån", "ovanifrån", med distans, eller kanske lite retuscherad. Jag skulle lockas att åka med en sådan bild.

    SvaraRadera