onsdag 10 juni 2009

VÄNSKAP 158 UTMANING

VÄNSKAP

Jag längtar efter vänskapen men vågar jag knyta band mellan oss? Han har tidigare haft två relationer bakom sig. Den ena långvarig under flera år och den sista varade bara några få månader. Är han verkligen klar till att gå in i ett nytt förhållande ?

Ser plötsligt alla hindren framför mig.
Kulturskillnaderna. Han en äkta franskman i sina bästa år.Jag en lite äldre kvinna från det kalla Norden. Språkförbistringarna som skulle komma som ett brev på posten.
Kan jag känna mig trygg med honiom vid min sida ? Vad skulle grannar säga att där dök upp en franskman på den svenska terassen ?
Förälskelsen hade kommit springande den ena terassen till den andra en försommardag. Han hade sett så ståtlig ut där han stod på den franska balkongen och titta de ner på rue des acacias. Mina ögon formligen absorberades av hans varma bruna blick som vaksamt sökte sig till mig.

Hade känt sig tvungen att gå bort och ringa på hans dörr för att fråga fadern om de fick gå en promenad utmed den torrlagda kanalen.
Det hade inte varit några problem.
När fadern försvann bakom ytterdörren hade den första pussen kommit på öppen gatan. den hade varit ljuvlig. Mjuk och nyfiket.

Kände mig enormt glad att gå sida vid sida om min franske vän. Vilken lycka att få ha en sådan vän som min nyfunne vän Vito en läcker fransk schäferpojke. Vi har fortfarande inte bestämt om vi skall flytta ihop eller ej. Men vår vänskap växer dag för dag och bara namnet som på danska betyder oss två .Vad mera kan vi begära.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin text -finurlig, med en överraskande twist; hade föreställt mig en annan typ av vänskap ända fram till slutet!//Sofie

    SvaraRadera
  2. De svenska grannarna hade älskat din franskman i sina bästa år! Alla utom kanske Laban.....
    Vi ser fram emot att möta din ev nye sambo i oktober. kram från kvinnan i korsvirkeshuset vid havet

    SvaraRadera
  3. Ljuvlig historia. Har du inte skrivit om något liknande en annan gång, tycker jag käner igen vändningen. Något om morgonpromenad, sitta ner, bagetter eller hur var det! Bra och överraskande samr exotiskt att läsa dina texter.

    Jag har svarat på din fråga om grönvärpande hönor på min blogg skrivklotter

    SvaraRadera