söndag 7 juni 2009

KYLAN

Vinden ven från nordan. Snön låg i höga drivor längs vägen. Vilken väg ? Det gick absolut inte att se något.
- Vilke tur att jag tog av löständerna innan vinterresan gick av stapeln.Annars hade de väl ramlat ur munnen i denna isande kyla. Gommen kändes flera storlekar mindre denna vinternatt på Österlen.

Hur i hela fridens namn hade denna kyla kunnat uppstå i Skåne, solens avdelning i Sverige. Ah det var nog en aning övereklamerat.
Vinden högg tag i hennes hemstickade röda ylle mössa. Försökte febrilt putta ner den ännu längre över huvudet. Snart täckte den hela ansiktet. Folk skull tro att hon var en tjuv. Eller kanske att hon var någon roman figur av Henning Mankell.

Varför i hela fridens namn skulle det komma så mycket snö ikväll? Hon måste fram till det lila huset som låg mellan Gislöv och Gnalöv. Det var sista chansen att ..............

Förbannade vädrets krafter. Österlen var verkligen en märklig plats eller region. I vanliga fall lyste kylan med sin frånvaro. Men alltid vid minst ett tillfälle per år tog snön och kylan makten över regionen. Detta hade alltså skett ikväll.
Varför ikväll ?

Visst hade man gått ut med varningar på radoin
- Ge er absolut inte ut. Ni riskerar att fastna i snödrivorna.
-Varför är jag alltid så egensinning och inte tar till mig vad andra säger.
En isande skräck börjfe komma på efterslänt av den rella kylan.

- Hur skall jag kunna få upp kroppstemperaturen ?
- Det borde endast vara någon kilometer bort som det lila huset låg.
Men ikväll gick det absolut inte att vara säker.

Månen lystre trolskt över snömassorna.Uggla hoade.Hjärtat nästan åkte ur kroppen med hjälp av katapulten.
- Vad händer om jag inte kan ta mig fram till gården?

Tänk inte. Ta ett steg framåt och se framför dig att du sitter vi säkerhet vid en sprakande och vaärmande brasa.

Men tänk om han inte vill att jag kommer ikväll? Men det gällde verkligen liv eller död . Han fick abslolut inte resa till Istanbul tidigt imorgon bitti utan att han visste att hennes.................

2 kommentarer:

  1. Hej - tack för din kommentar hos mig.
    Det var en kall historia, med en cliffhanger på slutet, spännande ... va' nyfiken man blir på vad som hände sen ...

    SvaraRadera
  2. tack för dina kommentarer ska jag skriva tack
    din text gjorde att jag frös i sommaren
    bra skrivet och framför allt lyckades du fånga mig och få mig att känna kylan

    SvaraRadera