lördag 6 juni 2009

skriv om något svenskt

Det är kanske först när man betraktar sig själv på en viss avstånd som karaktärsdragen kommer fram.Min resa gick till Skavö.

Lite svårt att koncentrera tankarna när solen gassar på den stora terassen.Jag sitter långt inne i mörka Småland. Det är pingstdagen och 40 graders värme i solen.

Jag ser mig nyfiket omkring och konstaterar att här finns majoriteten av svenska sommarattribut.
Ett stort trädäck med vita trämöbler.På bordet ligger det en gammal handbroderad kaffeduk. Den liknar faktiskt mormors duk. Men det kan det väl inte vara. Blå Höganäskrus är fyllda med Zoegas kaffe. Smålandskringlor ligger i rader på kakfatet. Men de har också fått sällskap med hembakade kanelbullar.

Mina nyfikna ögon dras bort mot det vackra träräcket.Ögonen går över kanten och möts av en grönska med lövträd och några enstaka granar i kanten. Men inte långt bort ligger Skavsjön och ler ett ljuvt sommarleende. Vattnet är blått och helt spegelblankt. En liten ö ligger några få metrar från strandkanten.Enstaka träd står tätt samman och ber mig komma över.
Men det är allt för varmt att gå ner till ekan och ro över idag. Fint att det tillgodo.

Vi har just avslutat en liten promenad på en äkta svensk grusväg. Flera små röda stugor med vita knutar låg längs vägen. Jag som trodde att det skulle vara helt öde här uppe.När vi vandrar på grusvägen stannar vi gång på gång och ser på avbitna lövgrenar. Här har skogens konung stått och ätit sin frukost.Vi svänger ner till vänster mot sjön. Stigen smalnar av för att slutligen upphöra helt vid strandkanten.

Asplöven rasslar svagt i vinden. Det gröna gräset skapar en vacker kontrast mot den blå ytan. En brun träeka ligger och guppar i vattnet. Jag sticker min varma bara fötter i skavsjön och njuter av en svensk sommardag.
- Vill du ha lite mera kaffe ?
Med ett ryck är jag tillbaka på terassen och insuper den svenska naturen och gömmer bilden i mitt inre för att kunna plocka fram den en mörk fransk kväll i Pyreneerna

2 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver =) vilken vacker bild jag fick fram.

    ha en fin lördagkväll! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart inlägg! Fint fångat om hur man kan leva i två länder samtidigt.--Sofie

    SvaraRadera