onsdag 27 maj 2009

utmaning skriv om krydda 270509

KRYDDAN


Doften spred sig från en svartjärngryta på gasspisen. Den hade snart blivit slickad av gaslågan i två timmar. En blandning av franska kryddor ringlade sig upp till fläkten som mullrade sitt godkännande till menyn denna kväll.

ja,hon hade säkert enligt många kryddat sitt liv med olika ingredienser. Vissa ansåg att hennes kryddprofil var lite för mycket stundtals. Men det berodde nog på att personerna själva inte hade inspiration till att använda lite mindre vanliga kryddor i vardagslivet.

Tänk den gången jag slutade mitt fasta jobb och hoppade upp på toppen av Pyreneerna.
- Nu har hon absolut kryddat för mycket i sin livsmåltid.

Men kom också ihåg vilken lättnad det var att få slippa vissa arbetskryddor när väl beslutet var taget att flytta till Frankrike.

Här i det nya landet hade många saker fått en helt annan kryddsammansättning.
Ibland blev pepparmängden allt för stark i blodet när den franska byråkratin satt igång. Då gällde det verkligen att hälla i en balanserad krydda för att få allt till att hänga samman på ett riktigt sätt.
Men idag var inte kryddsammansättningen den optimala. Hjälpte inte vilken kryddburk som öppnades,en god bok,en långpromenad med Vito eller ett samtal med honom som är kryddan i mitt liv. Märkligt.

Måste tillföra nya kryddor i mitt liv. Vilka kryddor skulle in och vilka kryddor skulle eventuellt sorteras bort ?
Det var kanske dags att skaffa en ny kryddhylla för livet.
Nej nu har alla kryddorna kokat in i järngrytan och det är dags att ställa järngrytan på det mörka långa träbordet och vänta på att den stora kryddan dyker upp.
Var det inte vid åtta tiden vi skulle äta den franska köttgrytan ?
Skulle det bli en kryddrik afton med kryddiga diskussioner och kanske lite mera ?

1 kommentar:

  1. Detta var en kryddoftande historia som jag visst missade i går;)
    Tack för berömmet. Man vet aldrig vad min första bok handlar om:)

    SvaraRadera