onsdag 20 maj 2009

utmaning 140 ett brott

TVÅ BROTT PÅ EN BROTTSPLATS


Det hela börjar med att inbrottstjuven på Skeppsholmen 26,Stockholm blir tagen på bar gärning.Två personer skottskadas. Tjuven försöker att skjuta sig själv,vilket misslyckas. Inbrottstjuven Robert Carlsson Thurgren döms till 10 års straffarbete men i själva ploisutredningen kommer kanske det allra största brottet kvar som Robert begick mot Augusta.


Stockholm 13 november 1894

"Min lilla älskade Robert. Jag får tacka dig tusende gånger för brefven jag haver bekommit från dig" Så rullas brottet upp .

Jag har varit så ledsen sedan du reste så att mina tårar skulle kunnat ha skapat en sjö.
Jag har nu flyttat från Kungsholmen och sitter i¨min totala ensamhet. Jag skickar mina kyssar till dig och längtar efter att få nytt bli kysst av dig.

Fru Karlen vill inte att jag reser förrän efter jul då dagarna har blivit längre. Jag vill inte låna pengar av henne och därmed stå i tacksamhetsskuld. Du skriver att du vill betala tillbaka till henne senare men jag tycker det är bättre att vi väntar tills du har sparat samman till biljetten och kan skicka den till mig.

Jag har börjat köpa nya kläder och investerat i en klocka till 35:-.
"Skall jag komma till dig så får jag lof att vara stilig så att du inte känner dig förnärmad jag vill så fort som möjligt komma till dig. Skicka min biljett så fort du kan lilla Robert."

Men Robert,varför kastade du blomman jag gav till dig i avskedsgåva på mig. Blomman föll i vattnet men det sårade mitt hjärta till bristningsgränsen.
Det går ingen stund utan att din bild svävar framför mig. Jag väntar på svar från dig i 3 veckor med besked om du kan hjälpa mig med biljetten till New York

din tillgivna Augusta

Vilket är det största brottet att svika den Augusta eller göra ett inbrott på Skeppsholmen ?
Det är intressant att se att frågorna Augusta ställde sig för mer än 100 år sedan är lika aktuella i många relationer än idag.
Det finns många spännande brev och dokumentationer i våra arkiv. Detta var bara ett exepel

2 kommentarer:

  1. Visst finns det intressanta livsöden och många källor att få reda på saker. Undrar just vem Robert var och vad som drev honom? Intressant!

    SvaraRadera
  2. Ett så smärtsamt öde! Och så otroligt aktuellt för relationer genom alla tider och över alla generationsgränser. Man kan verkligen fråga sig vilket brott som var värst!? "Det enda människan har lärt sig av historien, är att hon inte har lärt sig något av historien" sa Churchill som var en mycket klok man!:=) Tack för värmande kommentar! Det kommer kanske en bok någon gång i mitt liv. När tiden räcker till. Roligt att du tycker jag skriver bra! Cissi

    SvaraRadera