fredag 15 maj 2009

PÅVERKA UTMANING 135

Vad var det som påverkade mig så mycket för trettio år sedan ?

Vi sitter i en buss som långsamt kör allt längre ut i öknen. Sandkornen formar virvlar bak hjulen.Bussen är på väg till ett kloster en bra bit öster om Kairo.

Efter tre timmars färd är målet nått. En hög sandfärgad lermur omgärdar området. En brun trädörr öppnas av en munk klädd i en mörk lång kåpa.

Friden och tystnaden omfamnar mig .Den formligen sköljer över mig från topp till tå. Hur kan denna känsla få en sådan genomslagskraft enbart genom att kliva över en tröskel i öknen ?

Efter en föreläsning om munkarnas liv är det dags för rundvandring. Nu får vi veta att klostret producerar landets största sockerbetor. Vi har aldrig köpt något säger munkarna.Vi ber om hjälp från ovan och efter en tid kommer det personer med de sakerna som vi behöver.
- Kan detta verkligen vara sant ?

En rundtur i klostret startar.Men det som verkligen påverkade mig allra djupast för snart trettio år sedan är minnesbilden av munkens blick inne i klosterkyrkan med sina vackra utsnidade väggdekorationerna. För ett kort ögonblick möts våra ögon. Hans mörka blick utstrålar den fulländade friden och han ser rakt in i mitt innersta och skänker mig en sådan enorm känsla av fullständig fridfullhet och ro.
Jag kommer aldrig att glömma munkens ögon med budskapet om att det finns en frid och harmoni för oss alla.

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar upplevelse du delar med dig av.
    Miljöbeskrivningen hjälper till att vidarebefodra det fina minnet!

    SvaraRadera
  2. Intressant och spännande att läsa. Just öknen påminner mig om Anna-Karin Palms bok "In i öknen". Annars kan jag också relatera till munkar och klosterbesök. Besökte ett kloster i Sverige en gång för bara något år sedan. Skrev en dikt en gång om munkar som gick längs vägkanten - ett barndomsminne från resa i Frankrike. Kul att du gör så många skrivpuff-övningar! Fortsatt lycka till med dem! Jag kommer tillbaka och läser fler! :-D

    SvaraRadera
  3. oj vilken resa , i det yttre och djupt i det inre. Ser dessa munkögon blick mot mej..

    SvaraRadera
  4. Vilken upplevelse! :) hade också viljat åka dit och titta. Man märker i texten att du känner att det har påverkat dig =) kul!

    tack för din fina kommentar!

    kram elin.

    SvaraRadera