lördag 22 augusti 2009

LAGA

ALLTING GÅNGER TVÅ FÖR ATT KUNNA LAGAS ELLER ??????????????????????

Märkligt att just ordet LAGA kom fram den första gången jag kan logga in mig på nätet hemma i FrankrikeNu är det dags att laga mängder av saker och tankar. Det är bara inte klokt att det skall behöva ta 2 månader för att kunna få internet till att fungera.Vet inte hur många gånger jag har ringt till ORANGE för att få hjälp.Hoppat från det ena språket till det andra.Finns en speciell linje som servar på engelska.Problemet har kvarstått efter alla samtal. Vi skall bara inte prata om alla dessa män jag har bjudit in. Åldrar nationalitet har skiftat lika mycket som deras svar.

Väninnans ord idag tog skruv.
- Du har för många ideer. Du måste förankra dem
Jag håller inte med till fullo.

Hunden blev inlåst i det stora huset uppe på berget och datan kom med i bilen in till internetcafeet i Argeles.
- Snälla har du möjlighet att hjälpa mig.
- Tyvärr Madame.Jag arbetar från 09.00 till 23.00 sju dagar i veckan. Behöver sova. Kom tillbaka i september.
Attan också.Hade trott att det var en möjlighet.
Ut i strålande solsken.Termometer rör sig över trettiograder denna lördag eftermiddag.
Den gamla bilen backas sakta ut från bilrutan och hjulen rullar mot Perpignan. Närmare bestämt.Orange butik. Kör inte alltför mycket fel i rondellerna.

Aircondition är påslagen i butiken. Nu har jag lärt mig efter att ha besökt butiken flera gånger för att få hjälp att man skall absolut inte gå fram till det lilla runda bordet och bli uppskriven med sitt namn på ett kollegieblock.
Jag tar mina sista krafter och rusar ner till serviceavdelningen. Där står en fraskman i sin svarta t_shirt och ljusa byxor. Ingen Kö. Ala är hemma och håller siesta.
Nu är jag desperat och skriker ut min nöd. Bryr mig inte längre.Datan måste bara fungera.
På knagglig franska kan knappt namnen på svenska för aVerb och substantiv ramlar ur munnen. Ibland i helt fel ordning. Han ser lite undrarnde ut. Men snabbt trycker jag ner Herr D på disken och plött kunna förklara mitt problem.Plötsligt kontaktar de franska smala händerna Herr D som nu under mindre än två minuter får inskrivet två linjer som har saknats. Vips så fungerar allt. Jag kan t.o.m starta Herr D själ.
Överlycklig tryckerjag franskmannens hand flera gånger.
Lycka är komplett. Men säg den lycka som varar för evigt. Min vara i exakt arton minuter från Perpignan.
Hunden är lycklig att få sällskap men jag har inte riktigt tid. Nu skall min relation till skrivpuff lagas. Här skall skrivas.
Men det går inte. Kommer inte in på nätet. Detta kan bara inte vara sant.Tröttheten omsluter mig totalt. Måste krypa till korste och ringa ORANGE IGEN
- Qui Madame Problemet måste vara hemma hos s

1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaka! Bra driv i berättelsen. Litet väl mycket korrekturfel mot slutet - "plött"? - men det är kanske ORANGE som spökar??

    SvaraRadera