lördag 9 januari 2010

2010:9 DEBUTERA

EN DEBUT I VITT

Det går bara inte att undvika den vita färgen. Hela landet badar i vitt. Trodde inte att jag skulle behöva uppleva denna debut. Sista gången den uppträdde var för mer än 20 år sedan.

Den skall tydligen inte försvinna utan bara ha ett kort uppehåll innan den målar över korkekarna i vitt igen. Lastbilarna står i 80 km kö och bara väntar på att kunna få känna barmark under sina däck igen. Märklig känsla att se penseer i blomsterkrukorna och vägarna är täckta av snö. Inte riktigt vad jag förknippar med en fransk vinter. Förstår bättre nu varför George Sand blev sjuk när hon skrev boken en vinter på Mallorca. Kylan går genom kropp och själ.

Väninnan berättar med ironi att det bara var 15 grader på hotellrummet igår kväll. Tur att de är mera vana vid fransk vinter och hade med sig ett eget element för att få värme på rummet. Jaha det är mycket att lära förstår jag allt mer för varje dag som går.


Sitter och längtar efter en helt annan debut. Våren.Den lär komma i slutet på februari.Inte så många veckor men den känns ändå väldigt avlägsen just nu.

4 kommentarer:

  1. Härlig text. Min lillcittra står i garaget och väntar på bättre tider.

    SvaraRadera
  2. Ja vi har ju lite olika uppfattning om vad en vinter är.... Läste med förvåning om snön där nere i syd. Det är ju inte så vanligt.

    Här hade vi minus 35 i torsdags plus lite vind. Då kan man hålla sig för skratt.
    Tur vi har varma hus, byggda för att klara kyla och att de som ansvarar för vägarna vet att det är vinter varje år.

    SvaraRadera
  3. Här har vi 17 minus och har idag varit ute i pulkabacken och lekt liksom de andra dagarna.
    Kallt javisst, men om man pylsar på sig varma kläder och skor så klarar man vädret utan problem.
    Hade ingen aning att snön hittat till er. Kan det vara jorden som protesterar över vår behandling?

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar till mig idag, det var som balsam för min själ

    SvaraRadera