lördag 30 januari 2010

2010:31 TRÄFFA RÄTT

Oron brände ner tankarna till en obefintlighet. Var det igår jag skulle ha varit på flygplatsen? Men May hade sagt att ett telefonsamtal skulle komma för att ge besked.
Visserligen hade telefonen blinkat i timmar att det fanns ett meddelande.Men jag kan fortfarande inte avlyssna den.

Tänk om May hade varit tvungen att övernatta på flygplatsen pga av mig.Upptäckte först idag att det var den 31 januari och inte 30.
Försökte tänka alla möjliga logiska tankar. Men den malande oron ville inte riktigt ge med sig. Den växte och växte och ingen hjälp kom.Solen var för långt borta och värmen i huset på upphällning.

Ytterligare beslut skulle avgöras under förmiddagen.
- Men jag kan inte tänka klart.Går inte att träffa rätt i alla beslutsmöjligheterna.Jag måste ändå fatta detta viktiga beslut och hoppas på att det blir det riktiga.
Men för att träffa rätt måste jag veta vad jag vill uppnå och just nu är livsantennen avstängd. Hur kan jag koppla in den igen?

-Byt tankegång hade väninnan sagt i telefonen igårkväll.
Enkelt recept att ta fram ur byrålådan.Handlingen att följa det mer komplicerad.
Hade en önskan att bara dra sig undan och inte ha några måsten eller beslut som måste tas. Kom ihåg att någon hade sagt att det är bättre att fatta ett felaktigt beslut än att inte ta ställning. Men det var konsekvenserna för beslutet som oroade henne.
Telefonen ringde sin melodi i hallen.
- Hej det är May. Bussen väntade på mig på flygplatsen igår. Tack för att du var så hygglig och var stand by om ifall att den inte väntade på mig.
- Oh, det var ingetting ljög jag. Tack och lov att trots att jag inte träffade rätt i datumet blev det ingen katastrof för väninnan.

Men om två timmar skulle han komma.
Vad skall jag svara ? Ja eller nej ?
Vet verkligen inte vad som är rätt eller fel. Gör en konsekvensanalys.Urtrist ord.Skriv ner plus och minus med beslutet lät mera hoppfullt.
Ett tomt block åkte fram med tramontans hastighet på soffbordet och vägen fram till beslutet var påbörjat.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att många livsavgörande beslut föregås av funderingar som detta.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Jätte fin text! Att fundera är klokt tycker jag! :)

    kram elin.

    SvaraRadera
  3. Ja det är inte lätt att ta beslut vilket vi står inför hela tiden. Vissa dagar går bra, andra är värre( gillar "just nu är livsantennen avstängd")och då vill man ju helst skjuta det på framtiden. Känner igen ambivalensen som du beskriver så bra.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Du har en utmärkelse att hämta på min blogg.

    SvaraRadera