lördag 15 januari 2011

Normer

Vad är en norm ?
Vem bestämmer innehâllet i normen ?

De hade skapat sina egna normer under ett halvt sekel. Men efter 14 franska dygn hade hennse resväska frân det förgâgna öppnat sig och invaderade den spensliga kroppen med en intensiv kraft.

Men vilken norm att leva vill jag ha ?
Finns det nâgon grupp av personer som har en norm som svänger i takt med min norm ?
Nâgonstans mâste den bara finnas.

En fransk morgonluft kom inseglande genom ett trasigt sovrumsfönster.
Enligt normen var det dags att flytta de trötta benen ur den varma sängen.

- Nej jag anpassar normen till att gälla just mig här och nu;

Hon drog täcket över huvudet och lät tankarna dansa med de franska vindpustarna.
En vindpustnorm sa, vänd tillbaka till den säkra normen. Dâ behöver du aldrig vara rädd för att följa en felaktig norm; De andra har satt upp mâlet med din inre utveckling.Du skall bara lyda instruktionerna.

- Men det vill jag INTE. Det är därför jag ligger in fransk dubbelsäng och provar med att omforma normerna till det nya avstampet i livet.

- Jag kan inte mera .
- Jag vill inte mera. Mâste väga att kasta mig ut i det okända som stundtals kanske kommer att innebära normlöshet.

8 kommentarer:

  1. Jo, så var tanken. Men helst bara en mening. Så bygger någon annan på med fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Bra. Tänkvärd text som väcker funderingar inom mig.

    SvaraRadera
  3. Problemet är när normen i samhället inte överensstämmer med den jag själv vill leva efter. Gillade texten, handlar om något som jag själv funderar över mycket.

    SvaraRadera
  4. En bra början. Att ligga i en fransk dubbelsäng och grubbla över normer.

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet. Att våga ut i det okända är en stor del av livet. Tänkvärt.

    SvaraRadera
  6. Så på vilket sätt skiljer sig franska dygn från andra! Tror visst att någon blivit kär i Frankrike ;)! Ett underbart land med lika många positiva sidor som negativa, som överallt annars. Själv älskar jag bergen där! Bergsmaten! Bergsfolket! Och Genepi! Klart tänkvärt!

    SvaraRadera
  7. Att anpassa normen efter sig själv när det är dags att gå upp - ingen dum idé :)

    SvaraRadera
  8. Bilen på bilden hälsar hem. :)

    SvaraRadera