söndag 11 oktober 2009

utmaning 284 MUSIKEN

Det är första gången i mitt liv som jag sitter i en salong och väntar på att..........
Ljusen tonas ner.Rösternas ljudstyrka avlägsnas ut i det tomma mörkret.Avsaknaden av ljud är total.Tystnaden omfamnar kroppen i sin helhet.

Explositionen väcker tystnaden ur dvalan.Mitt hjärta springer gatlopp från den ena hoppfulla stenen till den andra. Men fastnar stundtals i de hotfulla ravinerna. Vilket svar kommer de att ge mig ?
Jag hinner inte tänka tanken ut i sin fulla längd förrän musiken forsar ner från estraden till publiken.

Skruvar en aning besvärat på mig. Rättar till den röda kjolen med nervösa händer.Fötterna skallrar mot parkettgolvet under den skinnklädda fåtöljen.Försöker begrunda gästernas ansikte men ljuset från kandelabrarna är försvagt..Musiken är desto kraftfullare.
Jag låter all min uppmärksamhet gå mot tonerna som vandrar från sina dystra sidor till mera glädje.Pianostycket fångar min själ.

Efter 1 timmes konsert klingar tonerna bort.Publiken är hänryckt och ger stående ovationer. Dirigenten böjer sitt huvud djupt och tackar sina musiker.
Men så hörs hans mörka genomslående stämma.

- Vi vill i afton också passa på att tacka Lise-Lotte som sitter i salongen för dessa underbara musikstycken hon har skapat enbart för vår orkester.
-Tack Lise-Lotte

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar upplevelse! Du kunde strukit "men" i meningen "men så hörs hans mörka ..." (bara en tanke).

    SvaraRadera
  2. Jag hade gärna framfört en komposition av dig. Låter som att du är väldigt kompentent :).

    SvaraRadera
  3. Imponerande uppvisning -bravo!

    SvaraRadera
  4. Håller med Miss G, jag rös av slutraderna

    SvaraRadera