måndag 16 februari 2009

skrivpuffövning 47 den 16 februari

ÅTERVÄNDA TILL VAD ?

Ett äldre par som i sin ungdom emigrerade från Göinge till det förlovade landet upplyser med en suck.

- Vi har inget att återvända till. Kontakten med släkten är förlänge sedan avbruten. En del genom naturlig avgång dvs åldern.
- Efter 60 på den här kontinten har Sveriges konturer upplösts..

Jag uppfattar ett stänk av vemod i mannens lite knarriga röst under vårt samtal i parets vardagsrum. Enkelt inrett men ändå varmt och personligt. Svenska souvenirer lyser med sin frånvaro.Ar det ett medvetet eller omedvetet val ? Jag vill inte ställa frågan. Önskar inte att tränga mig på, i deras djupa tankevärld.Valvdörren in till tankarnas kammare är väl försluten och nyckeln ligger långt från havsytan. Är handlingen gjord för att överleva,inte se tillbaka med rannsakning och frågor ?

- Var det rätt att emigrera ?
- Vill vi återvända eller vill vi dö i vårt nya hemland ?

De uttalas inte högt men jag anar svaret. Vi vill återvända om där finns någon som väntar och gläds till vårt återvändande

3 kommentarer:

  1. Stark text om känns så äkta och talande. Vilket är det förlovade landet? Och vad är det som gör det till det.
    Detta är säkert veklighet och sorg för många att tampas med.
    Kanonbra!

    SvaraRadera
  2. Från Marianne

    Tack för dina tankar om min text...Blev så glad att nån ville läsa!Har inte koll på det här med bloggande men måste nog starta för att kunna va med här.

    Hälsningar från ett kylslaget snöigt och underbart vackert Umeå.

    SvaraRadera
  3. Ja vad ska man välja? Intressant ingång och ett ovanligt tema. Jag förstår någonstans att det vilar en dröm om det gamla landet. Så var det ju för Utvandrarna i Wilhelm Mobergs romaner. Kort och innehållsrik text. BRA!
    Cissi

    SvaraRadera