fredag 9 januari 2009

ALLTING ÄR BARA VITT VITT VITT

Bilturen från Girona och hem till foten avCanigou skedde under en en blå himmel med några enstaka vita moln.Men Canigou täckte nästan halva himlen med sin vitbelagda topp.

Underbart vackert att se den vita bergstoppen mot en klarblå himmel denna lillejulafton 2008.

Tänk om jag kan få uppleva en vit jul. Det vore spännande.


två dagar efter bilturen förändrades allt till att bara bli vitt vitt och åter vitt.

Annandag jul startade med stora vackra vita snöflingor från en gråvit himmel över Pyrennerna.

- Oh vad ljuvligt med den vita färgen.Liknade ett vitt puder på den stora naturtomten.

-Nå så blev det i alla fall till lite julstämning även om den kom på den sista juldagen.


Kaffet bryggdes i den vita kaffemaskinen som stod placerad på den vita köksbänken.

- Vilken kopp skall användas idag ?

Det får bli finporslinet.Hämtade en stor vit kaffekopp från vitrinskåpet och det mörka kaffet nästan översvämmade kanten.


Allt eftersom timmarna gled förbi på det vita armbandsuret blev tomten mer och mer fylld av en vit julgåva från ovan.Snön växte på höjden och var snart 15 cm hög.^ven korkekarna som var många till antalet började skifta färg från grönt till vitt.


Plötsligt får jag oväntade gäster.En vitspräcklig boxeroch en liten fransk bulldogg.De skakar av köld

- De kommer att förfrysa.Det går inte.

Jag öppnar den stora terassdörren i glas och två lyckliga svansviftande hundar befinner sig nu inne i mitt hus för att få lite julvärme i köket.

-Men var bor ni ?

Självklart svarar de inte.Provar igen med franska ord.Men hundarna bara viftar glatt på sina svansar.

Jag måste lösa mysteriet med de okända hundarna i den vita snön.De måste väl bo i närheten.Det är 4 km ner till byn.


Efter en stund är vi alla tre ute och plumsar i den vita julsnön.Snön hoppar som en vit fotboll framför mina fötter.Boxern tror att det är en boll som skall fångas.De är helt obekymrade om att hjälpa mig att visa vägen hem .


Sakta tar jag mig ned för den branta backe.Livrädd att falla i den vita tunga snön.Modigt knackar jag på på närmaste hus som har ett vitt staket.Allt går verkligen ton i ton


En kvinna med kastanjebrunt hår som omger ett ovalt ansikte öppnar dörren.

Hundskall hörs inifrån huset.Det är säkert inte deras hundar.Det finns redan en hund men ändå ställs frågan.

-Âr det era hundar ?

-Ja, det stämmer.

-De har suttit utanför min dörr och frusit.

Lite skamset säger den franska kvinnan

-Jag var just på väg ut att leta efter dem.


Vänder hem igen.stretar upp för den branta vita backen på nytt.Ser mig omkring.Allting är bara vitt vitt vitt utanför .Korkekar,cypresser vinmarkerna.Men några timmar senare blir allting bara till ett svart mörker inne i husen.Strömmen går i landsbyarna i Pyrennerne.Kontrasten är magnifique. Allt den vita snön på tomten ger ettnaturligt ljus som lyser upp trots ett strömavbrottJag har aldrig upplevt Languedoc inbäddat i vit snö där nu vägen ner till byn är helt oframkomlig.Vi är insnöade i ett vitt täcke. Ja allting är bara vitt vitt vitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar